August 6, 2011

Cum congelam mure,coacaze,fragute,zmeura...

Banuiesc ca majoritatea dintre cititori stiu cum se congeleaza murele si restul fructelor maruntele gen coacaze, cirese, visine, fructe de padure-zmeura, afine, coacaze negre, agrise, fragi and Co. Totusi o sa scriu, ca poate printre cititori se afla si începatori într-ale bucataritului/gospodaritului, iar aceste informatii vor fi folositoare cuiva.
Aceste fructe mici si fragede se se spala în apa rece, de preferat prin scufundare. Jetul robinetului fiind prea puternic pentru mure, zmeura si fragi, mai ales. Se pun fructele într-o sita si se scufunda într-un vas încapator cu apa rece. Repetati operatia de 2-3 ori. Nu le lasati la "înmuiat" în apa-repet, murele, zmeura sau fragii. Sînt foarte sensible. Mai ales fragii si murele. Nu numai ca îsi pierd din aproma, dar fragutele tind sa se descompuna rapid în apa. Restul coacazelor gen agrise, coacaze negre, afine, suporta un tratament mai "dur". Adica se pot spala normal într-un vas cu apa rece, schimbînd 2-3 ape.
Murele prelucrati-le cît mai rapid posibil dupa ce au fost culese. Nu le lasati pîna a doua zi, mucegaiesc foarte repede! Dupa spalare se lasa la scurs în sita sau pe un servet curat. Atentie, aceste fructe pateaza. Folositi servete din hîrtie absorbanta. Fructele se aseaza una lînga alta pe o tava curata si uscata. Se dau la congelator. Dupa 4-5 ore fructele sînt congelate si pot fi mutate în doze din care puteti sa luati mai tîrziu cîte fructe doriti.
Congelate umede si la gramada obtineti un bot mare de fructe, si odata decongelate va trebui sa le folositi pe toate odata... si nici forma de fruct nu mai au. Congelate dupa aceasta metoda veti avea mereu fructe frumoase pe care le puteti folosi chiar si la decor. Pentru asta trebuie sa le decongelati la fel de frumos cum le-ati congelat. Una lînga cealalta, nu una peste alta sau la gramada. La Strudelul cu brînza, lime si zmeura, sau Prajitura cu brînza si zmeura, puteti vedea ce frumos arata zmeura congelata.


Aici zmeura congelata.

De pe tava se transfera rapid în doze, altfel se formeaza un strat de condens care îngheata.
Am pus cîte 500 g pro doza de plastic pentru congelator.


Dupa ce stau 1-2 miutele la aer, se înzapezesc :D

51 comments:

  1. Maya,eu am o problema ca nu m-am saturat de fructele astea proaspete dar sa le mai congelez!Pupici!

    ReplyDelete
  2. De ce nu pot sa vad pozeleeee?
    Am un triunghi cu semnul exclamarii pe fond negru :(

    ReplyDelete
  3. Multumesc mult pentru sfaturi, foarte utile! Imi pare extrem de rau ca nu pot sa vad pozele, tu faci minuni nu doar in bucatarie... La mine apare un fundal negru cu un semn al exclamarii inadrat intr-un triunghi :(
    Pupici,
    Sanda Turner

    ReplyDelete
  4. Maya, esti grozava!
    Desi nu sunt incepatoare, nu cunosteam aceasta metoda de congelare, pentru care iti multumesc mult-mult. :)

    ReplyDelete
  5. Teo,daca ajungi sa te saturi,poate totusi congelezi cîteva...sa te bucuri si mai încolo ele :D
    Pup!

    ReplyDelete
  6. Vasi,nu stiu de ce nu poti vedea imaginile.Eu le vad...
    M-am uitat în picasa,ca e acolo le pun...mai am înca loc destul,deci asta nu e problema.
    Sorry...

    ReplyDelete
  7. Sanda,habar nu am de ce nu vedeti pozele.Eu le vad...o fi vreo problema cu picasa?...

    ReplyDelete
  8. Mirela,cu mare placere.Ma bucur ca am put fi de folos :*

    ReplyDelete
  9. Gataaaa, le vad si sunt bestiale. Eu sunt cam satula de mure...la noi sunt pe toate gardurile. In schimb, celelalte fructe de padure imi plac, dar am cate putin din fiecare.
    Imi place metoda cu congelarea, simti, domne',prospetimea!
    Ce am mai facut eu bun, bun,in alti ani, a fost siropul de zmeura fermentat,trasnet si sanatos. Mai vorbim.

    ReplyDelete
  10. E super metoda!! Of, si ce poze!! Salivez la greu...

    ReplyDelete
  11. Ura! Acum vad si eu frumusetile astea! Mmmm, ce gustoase trebuie sa fie...
    Sanda Turner

    ReplyDelete
  12. superbe imaginile, si multumesc pentru metoda, habar nu aveam :) We fain!

    ReplyDelete
  13. Am si eu 3 kg cumparate azi dar nu am avut timp de ele. Maine le manaresc si le congelez:)
    Pupici

    ReplyDelete
  14. Există multe subtilitati!!!

    frumos week-end.

    sărut!!

    Gizi

    ReplyDelete
  15. Multumim pentru sfaturi, nu stiam, dar nici nu ma gandisem pana acum :) Bine de stiut! Un week-end placut!

    ReplyDelete
  16. Super prezentarea!Pacat ca n-am un congelator spatios,sigur as fi pus si eu!te pup!

    ReplyDelete
  17. Chiar daca nu stim cand ne vom indura sa le punem in practica, am citit cu multa placere explicatiile 'tehnice', clare si ingenioase! Si ne-am delectat privind fotografiile si gandindu-ne "Ce-ar fi daca..." ;)

    ReplyDelete
  18. Buna dimineata, Maya.
    Cu primele mure culese am facut o tarta, dar ce voi mai strange, asa voi congela.
    Anii trecuti, nestiind aceasta metoda, am pus murele doar in creme,pentru ca, asa cum zici, aveam doar un botz :)) cu zmeura.
    Sarumana de pont!
    Zi minunata!

    ReplyDelete
  19. Eu am congelat niste zmeura si niste caise. Am congelatorul mic...dar am promisiune pe la anul de un congelator...mare:))
    pupici Maya

    ReplyDelete
  20. iarna sunt un adevarat rasfat aceste fructe congelate !!!

    ReplyDelete
  21. Vasi,la noi nu-s pe toate gardurile,si-s scumpe.Cele mai ieftine,si asta cînd se gasesc deja în toate magazinele,costa cel putin 10-12 euro kila.Eu am noroc ca avem noi prin gradini una alta,sau prietenele :)

    ReplyDelete
  22. Sanda,da sînt gustoase si aspectuase,congelate asa one by one :D

    ReplyDelete
  23. Ana,ma bucur ca am putut fi de ajutor :)

    ReplyDelete
  24. Bianca,sper ca mai sînt întregi a doua zi.Cele pe care le culeg an de an de la Lucia,daca nu le prelucrez imediat...a doau zi gasesc multe mucegaite.Se strica tare repede.
    Pup.

    ReplyDelete
  25. Gizi,o saptamîna frumoasa :*

    ReplyDelete
  26. Mihaela,ma bucur ca am putut fi de folos.O saptamîna minunata :)

    ReplyDelete
  27. Flory,ici eu nu am congelator mare.Nici nu pun multe la congelat.Asa cîteodata mai pun zmeura,altatadata mure,sau capsuni...
    Pupici :*

    ReplyDelete
  28. Amelia si Stefan,multumesc de vizita si va trimit pupici din Bavaria ploioasa!Poate la voi este cald,si doriti o briza proaspata.
    Noi am vrea una calda...de unde???

    ReplyDelete
  29. Gaby,sînt fericita ca am putut ajuta!
    Pupici draga mea :*

    ReplyDelete
  30. Alice,eu am avut un congelator mare si l-am dat.Eu nu congelez multe chestii.O face mama pentru mine.Cînd si cînd îmi trimite vinete,ardei,pastai galbene...legume de la ea din gradina.Ea are mai mult spatiu,pentru aparaturi mari :D
    Pupici!

    ReplyDelete
  31. Cat,daca mai ajung pîna la iarna,da...sînt un rasfat :D
    xoxoxo

    ReplyDelete
  32. Dupa cateva luni de stat in congelator, prind un iz, un gust de frigider, nu stiu cum sa zic, nu-mi place. Nu, frigiderul e foarte curat, tocmai de asta nu am mancare, ca sa nu-l murdaresc. Asa ca eu conserv visine, cirese negre si mure la borcan cu zahar si un pic de aspirina. Sunt grozave, eu le mananc si ca atare. Chiar azi am pregatit 4 borcane de 800 g cu mure.

    ReplyDelete
  33. Mihaela,daca totul este "ambalat" bine/corect,nu se împrumuta izuri de congelator deloc.Eu nu pastrez prea multe chestii în congelator si nici pe perioada îndelungata.Nu pun în sertarele cu fructe,carne sau legume.Si oricum toate-s bine împachetate,în pungi sau doze corespunzatoare/speciale pentru congelator.
    Doar congelat necorespunzator,ambalaj cît si temperatura,se pot întîmpina probleme de acest gen.

    Nici macar în frigider nu se întîmpla treaba asta daca totul este pus unde trebuie si temperatura potriveste :)
    Daca frigiderul nu este destul de rece,se plimba aromele...si daca alimentele mai "putroase" nu-s ambalate bine :)

    ReplyDelete
  34. Ha,ha, ce bani as face eu daca as veni cu mure in Germania :))

    ReplyDelete
  35. Vasi,la piata cu tine! Hahhahahaha :D

    ReplyDelete
  36. Nu ca n-are cine de la cine sa ia. Am zis. Eu nu prea mananc. Am 5 borcane cu fructe conservate, 2 cu dulceata de trandafiri, juma de pepene galben, astea in frigider. In congelator am bolul de la masina de inghetata si o cutie cu inghetata de lamaie.Atat.Uneori, dar foarte rar, am niste legume. Ce , fursecurile, briosele, cremsnitul si inghetatele mele sunt "puturoase"? Vai, dar cum, eu ma port frumos cu ele. Pa.

    ReplyDelete
  37. Dulceata de trandafiri as vrea si eu!
    Pa :)

    ReplyDelete
  38. Uuuuuu, cate mure aveti si voi anul asta!!! Ieri am fost la o plimbarica si nici prin cap nu-mi trecea ca deja s-au facut murele si aici. M-am ciocnit de o tufa enorma si pliiina plina cu mure mari si negre. Nu am vazut niciodata o tufa atat de bogata. Asa ca am mancat pana ne-am saturat dar diseara ma duc cu galetusa sa le culeg pentru ca sunt foarte multe.
    Pozele sunt de exceptie ca de obicei!!
    Pup cu mare drag!!

    ReplyDelete
  39. Eu locuiesc la marginea unei padurici,si pe la noi am vazut mai mult zmeurica,tare mica.Mure,mai rar,dar si alea tot mititele.
    Foarte aromate,dar taaaaare maruntele.Cred ca ar iesi o dulceata pe cinste!Fructele de padure adevarate,adica cele salbatice sînt mult mai aromate si dulci.
    Pupici,draga Laura :*

    ReplyDelete
  40. Si noi tot la margine de padurice stam dar la noi nu exista decat mure. As vrea eu niste zmeurica mica si parfumata dar din pacate nu creste aici. Anul trecut aveam exact langa casa un delusor plin cu tufe de mure dar le-au dat foc. Tare rau mi-a parut dar ieri am descoperit tufa asta enorma de mure, un picut mai jos de casa si am de gand sa profit din plin.
    Fug sa citesc cu atentie reteta ta de marmelada si sa vad ce minuni de retete cu mure mai ai.
    Pup!

    ReplyDelete
  41. Din pacate nu prea multe,ca alor mei nu le plac murele,sub nicio forma.
    Asa ca cel mai mult le savurez proaspete,sau fac cîteva borcanele de marmelada.Acum mi-am pus si dozele astea cu mure la congelator.Sa vad ce o sa fac cu ele :D
    xoxoxo

    ReplyDelete
  42. uite ca nici eu nu am stiut metoda asta de congelare.m-am gandit la un moment dat ca asa poate s-ar congela dar n-am pus niiodata in aplicare sa vad ce iese.pupu-te !

    ReplyDelete
  43. Revin sa iti multumesc inca odata pentru idee. Pentru ca ochii vad inima cere si burta am doar una :)) am cumparat o gramada de fructe si nu mai stiam ce sa fac cu ele, asa ca am congelat cateva mure si cateva capsunele dragutele, dupa sfaturile tale :) Un week-end placut!

    ReplyDelete
  44. Pansy,te pup si eu!Si cum spuneam,ma bucur ca ai aparut! :*

    ReplyDelete
  45. Mihaela,ma bucur daca te-am inspirat cît de putin :*
    Un weekend minunat! :*

    ReplyDelete
  46. E un link gresit... am dat click pe Tocanita de vita si ma aduce aici...

    ReplyDelete